Wednesday 16 March 2016

TRIP MENCARI IKAN DI ULU JENGAL, HULU DUNGUN, TERENGGANU PADA 19 – 21 FEBRUARI 2016

Salah satu hobi/aktiviti yang aku minati adalah mencari ikan tidak kira apa kaedahnya samada memancing, memukat atau menjala. Trip mencari ikan kali ini dirancang oleh adik aku dan member-member dia, aku join je sekali. Tanggal 19hb Februari 2015 kami berlima iaitu 2 orang adik aku (hafiz dan hanif), aku dan 2 orang member adik aku (halim dan jailo) bergerak dari kuantan ke kuala jengal, hulu terengganu iaitu kampung ayah aku. Sesampai di kampung, sepupu-sepupu serta saudara aku (syawal, apiq dan di pendek) yang juga geng untuk trip kali ini telah menunggu untuk bergerak ke spot mencari ikan tersebut. Setelah semua persiapan dilakukan, kami pun bertolak ke destinasi yang dituju dengan menaiki 2 buah perahu dengan enjin 5hp masing-masing. Perjalanan untuk sampai lebih kurang 6 jam, almaklumlah enjin kecik. Perjalanan agak mencabar sebelum tiba ke lokasi dan paling mencabar adalah ketika melalui jeram. Perahu terpaksa ditolak kerana kami tidak mahu mengambil risiko perahu terbalik dan juga bagi mengelakkan kipas enjin bot rosak. Jadi terpaklah kami menolak bot/perahu melawan arus yang laju dan ditambah lagi batu-batu yang licin. Sepanjang perjalanan itu juga, beberapa orang dari kami (hafiz, halim dan jailo) akan mencasting mencari ikan terutamanya sebarau. Memang banyak port yang menarik untuk kaki-kaki casting sepanjang perjalanan tersebut.

HARI PERTAMA (19 FEBRUARI 2015)
Untuk hari pertama, kami bersepakat ingin berkhemah di sebuah lubuk di mana port tersebut mempunyai kawasan pasir yang agak luas. Dalam lebih kurang pukul 5 petang, setelah semua barang yang perlu dibawa turun daripada perahu, kami memasang khemah kanvas 10 x 10 kaki. Sebagai chef terhormat bagi trip ni iaitu chef syam, persiapan untuk makan malam dibuat. Memandangkan hari pertama, maka lauk fresh iaitu ikan sungai masih belum diperolehi dan ikan dalam tin (sardin) dan telur dadar menjadi menu utama kami. Bagi kami, apa-apa menu pun sudah sangat menyelerakan ditambah lagi dengan budu cap ketereh bersama beberapa ulas lada kampung. Sebelum hari bertambah gelap, beberapa orang daripada kami (syawal, apiq, di pendek dan hanif) pergi memasang beberapa bidang pukat. Kami pula memancing dan mencasting di sekitar kawasan perkhemahan. Umpan yang digunakan adalah cengkerik dan kelapa sawit peram. Setelah selesai makan malam, aktiviti memancing diteruskan tapi kali ini memancing di atas perahu dan dengan cara ini banyak lubuk kami boleh terjah. Sebelum memancing kami akan pergi cek pukat yang ditahan petang tadi. Alhamdulillah, hasilnya sudah kelihatan dan di antaranya adalah ikan tengas, sebarau, lampam, ikan daun, perah, sia dan baung. Setelah semua hasil memukat dipungut, kami meneruskan malam kami dengan aktiviti memancing. Apa yang didapati, boleh dikatakan hampir 90% hasil mamancing kami pada malam itu adalah ikan baung. Memang diketahui bahawa ikan baung sangat aktif pada waktu malam untuk mencari makan. Setelah jam 2.00 pagi kami pun pulang ke tapak khemah. Sebelum tidur, semua hasil yang diperoleh disiang dan digaramkan bagi mengelakkan ikan menjadi busuk.

HARI KEDUA (20 FEBRUARI 2015)
Jam 6.30 pagi, setelah selesai solat subuh apiq, syawal dan di pendek pergi mengangkat pukat yang ditahan semalam. Sarapan nasi gorang bersama kopi o panas menjadi menu kami pada pagi ini. Setelah selesai bersarapan, kami bersiap-siap untuk pergi ke lubuk yang seterusnya. Lebih kurang jam 11.00 pagi kami pun sampai dan khemah didirikan. Seperti biasa, makanan untuk tengah hari perlu disediakan (almaklumlah, main air ni akan membuatkan perut mudah lapar) dan menu kali ini simple tapi amat menyelerakan. Beberapa ekor ikan tengas dibakar dengan menggunakan kunyit dan garam. Selain itu, ada juga ikan-ikan kecil yang digoreng garing sehingga boleh makan tulang-tulangnya sekali. Sesudah mengisi perut masing-masing kami pun meneruskan aktiviti selanjutnya. Terdapat 2 kumpulan bagi pencarian ikan kali ini iaitu kumpulan memancing/mencasting (hafiz, halim dan jailo) dan kumpulan menjala/memukat (aku, hanif, di pendek, syawal dan apiq). Boleh dikatakan hasil agak lumayan juga pada kali ini walaupun tiada ikan bersaiz besar (2 kilo ke atas) diperolehi. Seperti biasa, sebelum hari malam pukat ditahan di beberapa lubuk yang difikirkan sesuai. Setelah semuanya selesai kami semua berehat setelah seharian mencari ikan sementara makan malam disediakan. Sesudah masing-masing siap mengisi perut maka aktiviti mencari ikan diteruskan. Kali ini kami berlima menaiki perahu untuk memancing manakala halim, jaiho dan hanif memancing di kawasan khemah. Seperti biasa ikan yang tersangkut di pukat akan dituai terlebih dahulu sebelum memulakan aktiviti memancing. Seperti malam sebelumnya, ikan baung menjadi tangkapan terbesar kami pada malam ini. Hasil yang diperolehi kali ini lebih lumayan daripada semalam. Jam 3.00 pagi kami pulang ke khemah setelah semua hasil disiang dan digaramkan.

HARI KETIGA (21 FEBRUARI 2015)
Jam 6.30 pagi, di pendek, syawal dan apiq pergi mengangkat pukat yang ditahan semalam dan Alhamdulillah hasil pagi ini agak lumayan terutamanya banyak ikan tengas saiz yang agak besar diperolehi. Sarapan kami pagi ini adalah maggi dan kopi o. Sebelum pulang kami singgah ke lubuk pertama kami untuk sambung mencari ikan dan makan tengah hari. Setelah semuanya selesai, kami pun berangkat pulang. Dalam perjalanan, kami akan berhenti di mana terdapat lubuk-lubuk yang berpotensi untuk dicasting. Syawal dan apiq pula akan menyelam dan memanah ikan. Dalam jam 6.00 petang kami pun sampai di rumah pak saudara aku dan kami bermalam di situ sebelum berangkat pulang ke kuantan keesokannya.

KAEDAH MENYIMPAN IKAN

Adalah penting untuk memastikan hasil tangkapan/ikan agar tidak rosak atau busuk sekiranya anda melakukan trip yang lebih 1 hari di dalam hutan seperti  ini. Di antara kaedah yang digunakan adalah dengan membelah dari bahagian atas hingga ke perut ikan tersebut tapi jangan sampai terputus. Buang perut dan jangan dibasuh ikan tersebut. Seterusnya susun ikan lapis demi lapis di dalam tong/bekas dan setiap lapis ditabur dengan garam kasar dan jika ada asam keping/gelugor adalah lebih baik. Dengan cara ini ikan dapat bertahan selama beberapa hari sebelum anda sampai ke rumah.

Lagi satu kaedah yang biasa digunakan adalah dengan menyalai ikan tersebut. Ikan-ikan dibelah seperti kaedah di atas dan juga dicampur sedikit garam kasar. Seterusnya, ikan tersebut disusun di atas para yang dibuat dengan menggunakan buluh lalu api dihidupkan, jangan sampai api terlalu panas hanya sekadar terasa bahang sahaja agar proses menyalai ini berlaku secara perlahan-lahan. Pastikan ikan-ikan tersebut dibalikkan agar kedua-dua bahagian ikan cukup kering.

KEPERLUAN
Di dalam entri ini juga aku ingin berkongsi tentang keperluan bagi aktiviti seperti ini. Di antara keperluannya adalah seperti berikut :

Barang Peribadi
  • Baju t-shirt
  • Seluar trek
  • Baju sejuk (penting kalau tak nak mengigil masa tidur)
  • Tuala
  • Ubat gigi dan berus gigi
  • Ubatan, minyak panas
  • Lampu picit
  • Parang

Peralatan Menangkap Ikan
  • Pancing – 1 batang pun dah cukup
  • Pukat
  • Jala
  • Cermin google (jika suka menyelam)
  • Panah ikan
  • Pisau
  • Cengkerik
  • Kelapa sawit peram
  • Garam kasar
  • Asam keping/asam gelugor (jika ada)

Peralatan Memasak
  • Periuk nasi
  • Kuali
  • Kendi (untuk masak air)
  • Senduk untuk menggoreng

• Biskut kering
  • Roti

Permulaan trip kami

Kawasan khemah di lubuk pertama

Proses menyiang ikan

Syawal sebagai jurumudi perahu

Menu yang simple tapi umphhhh..

Jailo mencasting

1. Tawaran pinjaman untuk menyelamatkan orang dalam kesulitan kewangan

Biarkan versi ini dalam bahagian pasukan anda dan kembangkan perkhidmatan sokongan untuk menyelamatkan orang yang berisiko.
    Nasihat ini adalah mengenai orang, golongan miskin, ladang atau perniagaan lain dan sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman khas untuk membina kehidupan mereka sendiri.
    Memerlukan pinjaman wang antara 2,000 dan 5,800,000 antara individu, dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2% per tahun
    Menghadapi kesukaran ekonomi dalam kehidupan seharian untuk akhirnya memecahkan kebuntuan yang menyebabkan bank dan institusi kewangan, dengan penolakan sejarah kredit kredit atau tahap yang sangat tinggi.
    Saya seorang pakar kewangan swasta yang boleh meminjamkan jumlah yang anda perlukan dan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah dan membolehkan anda menyelesaikan tugas anda.
    * Pinjaman peribadi
    Anda terperangkap, diharamkan perbankan dan tidak mengambil keuntungan dari bank atau lebih baik anda mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan sila hubungi saya sekarang atau tinggalkan mesej anda

2. Tawaran pinjaman untuk menyelamatkan orang dalam kesulitan kewangan

3. Tawaran pinjaman untuk menyelamatkan orang dalam kesulitan kewangan

Alamat e-mel saya: chancellepapadolo@gmail.com

4. ПОБАРУВАЧКА ПОМЕЃУ СЕРИОЗНА И ПОДДРЖАНА ПОЕДИНСКА: chancellepapadolo@gmail.com

Ви треба финансирање за вашиот дом, за вашиот бизнис, за купување на автомобил, за купување на мотор, за создавање на сопствен бизнис, за вашите лични потреби, повеќе сомнеж. Дозволувам лични кредити во опсег од 1.000 до 50.000.000 евра со номинална каматна стапка од 2%, без оглед на износот. Ве молиме наведете во вашите апликации за заем точниот износ што би сакале и неговиот рок на отплата.
    За повеќе пример контактирајте не на оваа адреса: chancellepapadolo@gmail.com

5. TAWARAN PINJAMAN ANTARA SERIUS DAN RELIABAL INDIVIDU: chancellepapadolo@gmail.com

Anda memerlukan pembiayaan untuk rumah anda, untuk perniagaan anda, untuk membeli kereta, untuk pembelian motosikal, untuk pembuatan perniagaan anda sendiri, untuk keperluan peribadi anda, keraguan lagi. Saya memberi kredit peribadi dari € 1,000 hingga € 50,000,000 dengan kadar faedah nominal 2% tanpa mengira amaun tersebut. Sila tentukan dalam aplikasi pinjaman anda jumlah sebenar yang anda inginkan dan tempoh pembayaran baliknya.
    Contohnya, hubungi kami di alamat e-mel ini: chancellepapadolo@gmail.com

6. TAWARAN PINJAMAN ANTARA SERIUS DAN RELIABAL INDIVIDU: chancellepapadolo@gmail.com

Contohnya, hubungi kami di alamat e-mel ini: chancellepapadolo@gmail.com

7. LOAN OFFER BETWEEN SERIOUS AND RELIABLE INDIVIDUAL: chancellepapadolo@gmail.com

You need financing for your home, for your business, for the purchase of a car, for the purchase of a motorcycle, for the creation of your own business, for your personal needs, more doubt. I grant personal credits ranging from € 1,000 to € 50,000,000 with a nominal interest rate of 2% regardless of the amount. Please specify in your loan applications the exact amount you would like and its repayment term.
    For more example contact us on this email address: chancellepapadolo@gmail.com

8. LOAN OFFER BETWEEN SERIOUS AND RELIABLE INDIVIDUAL: chancellepapadolo@gmail.com

For more example contact us on this email address: chancellepapadolo@gmail.com

9. Tawaran pinjaman untuk menyelamatkan orang dalam kesulitan kewangan

10. Ahoj.

Jmenuji se Jacob Williams z Prahy. Muj e-mail je jacobwilliam490@gmail.com. Stále máte financní potíže? Jsem zde, abych svedcil o pujcce 250.000 Kc, kterou jsem dostal od pana Daniela Lukase. On je opravdu dustojný veritel a vule pomáhat nekomu s úverem. Mužete kontaktovat pana Lukase na adrese daniellucas634@hotmail.com za vaši pujcku a on vám pomuže.

11. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

Well over 160000 men and women are hacking their diet with a easy and SECRET "liquids hack" to lose 1-2lbs each night in their sleep.

It is simple and works every time.

Here's how you can do it yourself:

1) Go grab a clear glass and fill it up with water half full

2) Proceed to do this weight loss hack

you'll become 1-2lbs skinnier when you wake up!

12. Dostali jste se do nelehké finanční situace a nevíte kam se obrátit protože v bance vám vaši žádost z nějakého důvodu zamítli. Nyní můžete využít této skvělé příležitosti a získat výhodný finanční úvěr od 40.000 Kč až do 50.000.000 Kč se splatností kterou lze nastavit až na 240 měsíců Vyřízení všech potřebných formalit včetně vyplacení financí už do 24 hodin od podepsání úvěrové smlouvy. Zcela zdarma a nezávazně žádejte na emailu:lubicapotocka4@gmail.com

13. Hej, jag är fru KATIA LILIANNE, inga stödjande dokument krävs för att stödja någon i en svår situation. Denna pluralistiska och internationella vision om investeringar ledde mig till en ny typ av investering som är lånet. Jag erbjuder faktiskt mina tjänster. ärliga individer för dem som behöver ekonomiskt stöd för att antingen skapa inkomstgenererande aktiviteter eller för att säkerställa en bättre morgondag med en räntesats på 2%. Kort sagt, det är lite av ett bevis på de många lån jag gör. Jag skulle inte vilja bryta mot olagelagen på något sätt. Jag lånar ut till alla ärliga och seriösa människor och kan naturligtvis ersätta mig inom rimlig tid. För dina låneförfrågningar, skriv till mig via min e-postadress: dupuislilianne@gmail.com

Många saker för dig

14. Hej, jag är fru KATIA LILIANNE, inga stödjande dokument krävs för att stödja någon i en svår situation. Denna pluralistiska och internationella vision om investeringar ledde mig till en ny typ av investering som är lånet. Jag erbjuder faktiskt mina tjänster. ärliga individer för dem som behöver ekonomiskt stöd för att antingen skapa inkomstgenererande aktiviteter eller för att säkerställa en bättre morgondag med en räntesats på 2%. Kort sagt, det är lite av ett bevis på de många lån jag gör. Jag skulle inte vilja bryta mot olagelagen på något sätt. Jag lånar ut till alla ärliga och seriösa människor och kan naturligtvis ersätta mig inom rimlig tid. För dina låneförfrågningar, skriv till mig via min e-postadress: dupuislilianne@gmail.com

15. FINANČNÍ PRŮLOM

Život je skutečně GRACE, já jsem Daan Sophia. jsem z Lotyšska. v současné době v Kalifornii v USA. Rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti s tím, jak jsem získal půjčku ve výši 185 000,00 USD, abych si vyčistil bankovní směnku a založil novou firmu. Všechno to začalo, když jsem ztratil svůj domov a věci kvůli bankovní směnce, kterou jsem si vzal na vyrovnání některých účtů a některých osobních potřeb. Byl jsem tak zoufalý a začal jsem hledat finanční prostředky všemi prostředky. Naštěstí jsem slyšel svého kolegu mluvit o této společnosti, zaujalo mě to, i když jsem se bál podvodu, byl jsem nucen svou situací a neměl jsem jinou možnost, než požádat svého přítele o radu ohledně této společnosti a dostal jsem jejich kontaktní číslo, kontakt s nimi mě opravdu vedlo k skepsi vzhledem k mé minulé zkušenosti s online poskytovateli půjček, málo jsem znal právě tuto společnost „Úvěrový úvěrový ústav. velmi pomáhá mně a některým z mých kolegů a dnes jsem hrdým majitelem dobře organizovaného podnikání a odpovědnosti jsou dobře řešeny díky panu Elijahovi, takže pokud opravdu potřebujete půjčku, ať už na expanzi nebo založení vlastního podnikání nebo v jakékoli formě finančních potíží, radím vám, abyste poskytli úvěrové úvěrové instituci příležitost finančního povznesení ve svém životě E-mail: {loancreditinstitutions00@gmail.com} Whatsapp: +393512114999. díky